Kerstbrief 2022

pastoor Carlos Fabril

Dierbare weldoener,

Het is weer Advent. Met deze sterke liturgische tijdspanne leidt de Heer dit jaar 2022 naar zijn voltooiing, en tegelijkertijd bereidt de Heer de mensheid weer voor op Kerstmis. Met dit feest vieren wij de eerste komst van de Heer op aarde en dat God door de Onbevlekte Ontvangenis van de Maagd Maria een Heilsgeschiedenis voor de mens begon; dat wil zeggen dat de mens door in dit mysterie te geloven gered kan worden.

Het is een moeilijk jaar geweest, een bewogen jaar dat sterk getekend werd door vele gebeurtenissen die de mens die naar Gods beeld en gelijkenis geschapen is, een soort zinloosheid lieten ervaren met de vraag: Waar gaat de wereld en de mensheid naar toe? Maar de liefde van God is niet minder of onverschillig geworden, integendeel! Het mysterie van Kerstmis wil zich ook in de hedendaagse tijd opnieuw in het bestaan van iedere mens herhalen en het doel van de Menswording van Gods Zoon, vrede en liefde, tot voltooiing brengen.

“Eer zij God in onze dagen, eer zij God in deze tijd.
Mensen van het welbehagen, roept op aarde vrede uit.
Gloria in excelsis Deo”.

Wij geloven in een God die Vader is, en die dit in onze wereld en in het leven van eenieder die open staat voor Zijn liefde kan realiseren. Gods plan voor de mens om gelukkig te worden in de juiste betekenis, openbaart zich ieder jaar opnieuw. Dit kunnen we ook zien in het prachtige seizoen dat wij nu aan het beleven zijn. Het is nu tijdens dit seizoen geweldig de natuur en de schepping te zien veranderen; hoe je de bladeren van de bomen af ziet vallen en hoe de bomen kaal en dor komen te staan als afgestorven schepsels waar geen leven meer in lijkt te zitten. Maar ook als dit een afstervingsproces betekent, weten we donders goed dat de natuur een gigantische kracht in zich heeft om op een bepaalde tijd weer tot leven te komen, om nieuw leven aan te tonen en de natuur en de mensheid weer met prachtige kleuren te bekleden.

Levensgrote kerststal bij de ingang van het seminarie

Lieve mensen, zo’n proces, met name de afgelopen tijd en in vele werelddelen, zien we ook binnen onze moeder de Katholieke Kerk, jammer genoeg gebeuren. Maar wat er ook gebeurt en hoezeer ook het ontheiligingsproces het feit van terugloop binnen de Kerk kan accentueren, onze moeder de Katholieke Kerk, de Kerk van onze lieve Heer Jezus Christus blijft een gigantische kracht in zich houden om in leven te blijven; om weer tot nieuw leven te komen en haar missie: de Blijde Boodschap van het Evangelie, de liefde van God en de overwinning van Jezus Christus te verkondigen en zichtbaar te maken, óók in déze moeilijke tijd.

En wij van de Stichting de Weg zijn u bijzonder dankbaar voor de hulp die wij dit jaar weer van u hebben mogen ontvangen waardoor wij dit werk voor de evangelisatie hebben kunnen doen en het Seminarie open hebben kunnen houden. De wonderen zijn niet en nooit vanzelfsprekend! Het is God zélf die in de zwakheid van de mens Zijn grootheid openbaart. Zo hebben wij Hem ook dít jaar zo nabij mogen ervaren tijdens een bezoek aan een zieke; in een afscheid van een dierbare of tijdens een periode van catechese in de verschillende parochies van ons bisdom waaraan ook de seminaristen deelnamen.  En vaak ook in momenten van crises waarbij we niet wisten op welke wijze een bepaald probleem opgelost moest worden. Het was dan ook dáár waar onze krachten waren bezweken, dat Hij zich openbaarde als Verlosser. Daar zijn uw hulp en uw gebed ons tegemoet gekomen en daarvoor zeggen we weer: Dank u wel!

Wij staan nu weer aan de poort van een nieuw jaar en dat belooft ons als Seminarie en de Kerk veel goeds. Het is zeker een uitdaging straks een nieuw jaar te beginnen en het geeft ons al veel vreugde met de gedachte aan de W.J.D. Wereld Jongeren Dagen 2023 in Portugal, die wij van het Bisdom Haarlem-Amsterdam, Deo volente, hopen mee te beleven. Dit is voor veel gezinnen en veel jongeren weer een vreugdevolle boodschap om in zo’n ervaring de levende Kerk te ontmoeten. Een ervaring waaruit jongeren door een persoonlijke ontmoeting met Jezus Christus de roeping tot het priesterschap en tot het religieuze leven of voor het huwelijk kunnen ontdekken.

Wij bidden voor u en wij blijven ook op uw gebed vertrouwen in de hoop dat de Heer die ons voor dit mooie werk roept, ons steeds nabij mag zijn en het mogelijk maakt dat wij voor Zijn Kerk en voor de redding van de wereld het goede nieuws van de liefde van God voor de mens mogen blijven verkondigen.

Wij wensen u en uw dierbaren Zalig Kerstmis en een vreugdevol en gezegend Nieuw Jaar.

Pastoor Carlos Fabril – voorzitter