Paasbrief 2023

Dierbare Weldoener,

“Gerechtvaardigd door het geloof, leven wij in vrede met God door Jezus Christus onze Heer. Hij is het, die ons door het geloof de toegang heeft ontsloten tot die genade waarin wij staan; door Hem ook mogen wij ons beroemen op onze hoop op de heerlijkheid Gods. En de hoop wordt niet teleurgesteld, want Gods liefde is in ons hart uitgestort door de Heilige Geest die ons werd geschonken”. (Rm. 5, 1-2, 5).

Wij leven in een bijzondere tijd die zwaar getekend wordt door oorlog en natuurrampen, waarbij vele duizenden mensenlevens verloren gaan en de nabestaanden het risico lopen zonder enige hoop achter te blijven.  Bij mijn vele ervaringen in de parochiegemeenschappen waar ik nu geroepen ben mijn leven in dienst te stellen, word ik erg vaak geconfronteerd met gelovigen die een zwaar kruis te dragen hebben en die afscheid moeten nemen van dierbaren. Hierdoor proef ik, en jullie allen hopelijk ook, het Paas-mysterie als een tegemoetkoming van de Heer, die de mens de andere kant van een donkere tunnel laat zien waar het licht van de Verrijzenis en het nieuwe leven, het ware leven, uitstraalt.

Hoe moeilijk is het voor de mens om te leven zonder hoop. Hoe moeilijk is het voor de mens te leven zonder verwachting over de toekomst! Maar hoe sterk en hoopgevend is het voor de mens om juist altíjd iets te verwachten van die toekomst. Hoe sterk en hoopgevend is het voor de mens om te geloven dat het leven altijd een toekomst heeft, en dat het leven niet alleen gebonden is aan die ene donkere kant van de tunnel, maar dat de mens geschapen is voor die andere kant waar het licht van de overwinning alle duisternis verjaagt en alles verlicht.

Beste Weldoener, dit is het Paasmysterie. Pasen laat ons ankeren in het geloof dat Christus voor óns de dood heeft overwonnen. In deze moeilijke tijd gaat dit niet alleen over de fysieke dood die veel pijn veroorzaakt in mensen die van elkaar houden en elkaar niet willen missen, maar vooral over de dood van het ‘ZIJN’.

Misschien lijkt het vandaag de dag alsof de mens beroofd is van die hoop die leven schenkt; alsof wij samen met deze wereld verdrinken in pijn, verdriet en ongerechtigheid; alsof wij niets meer kunnen verwachten van ons geloof of van de Kerk die zoveel voor ons heeft betekend; of van zoveel andere dingen die ons diep teleurstellen en ons doen geloven dat wij niet meer weten hoe het verder moet.

Dit was precies de ervaring van de leerlingen van Onze Heer Jezus Christus toen Hij stierf aan het kruis. Zij wisten toen ook niet hoe zij verder moesten en wat zij van de toekomst moesten verwachten. Maar door Zijn dood kwam weer het leven: Christus was verrezen, en Hij kwam hen allen weer tegemoet. “Zie, Ik ben het; zie mijn handen en mijn voeten, Ik leef!” Zo is onze Kerk nog steeds. Wij kunnen niet ontkennen dat er veel ellende is in de wereld, maar wij kunnen ook níet ontkennen dat de handen en voeten van de Verrezen Heer zichtbaar worden in vele leerlingen van Jezus Christus die ook in ónze tijd omwille van het geloof de zonden van velen in zich dragen voor de redding van de mensheid.

Wij zijn nú de leerlingen van Jezus Christus, geroepen om deze ervaring in deze tijd mee te maken. Het is niet waar dat wij geen toekomst hebben; het is niet waar dat de wereld ten onder gaat aan ellende en ongerechtigheid; het is niet waar dat ons leven of dat van onze kinderen geen toekomst heeft. Maar het is wél waar dat wij ons aan dit geloof moeten vasthouden. En daarom is het belangrijk om het Paasmysterie, de kern van ons geloof, binnenkort weer te vieren met het vaste vertrouwen dat onze Heer Jezus Christus alles tot leven roept, tot een níeuw leven! En dat wij die leerlingen van Christus mogen zijn en dit aan de huidige generatie weten te vertellen met dezelfde kracht van toen, want toen en nu zijn met elkaar verbonden.

Ik zal nooit ophouden u te bedanken voor uw geestelijke en financiële ondersteuning die de priesteropleiding steeds van u mag ontvangen en waardoor deze mag en kan blijven bestaan. Hartelijke dank daarvoor.

Wij bidden voor u, en namens de Stichting de Weg wens ik u en uw dierbaren van harte Zalig Pasen.

Pastoor Carlos Fabril – voorzitter