Kerstbrief 2023

Kerststal boven de ingang van het seminarie

Dierbare weldoener,

Nu het einde van 2023 gloort en de lichten van Kerstmis de duisternis doorbreken, worden wij herinnerd aan de tijdloze kracht van hoop en vertrouwen. Dit jaar mag dan wel zeer bewogen zijn geweest en doordrongen van vele uitdagingen en pijnlijke gebeurtenissen, maar tussen dit alles bloeit er de geest van Kerstmis als een stralende Ster aan de hemel.

‘Zozeer immers heeft God de wereld liefgehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat al wie in Hem gelooft niet verloren zal gaan, maar eeuwig leven zal hebben’. (Joh. 3,16)

Kerstmis is veel meer dan alleen een feest! Het is een belofte van vernieuwing, een symbool van wedergeboorte en een herinnering aan de kracht van liefde en compassie van een God die mens wilde worden om de mens, geschapen naar zijn beeld en gelijkenis, tegemoet te komen. Te midden van moeilijkheden hebben wij de veerkracht van de mensheid gezien, het vermogen om samen te komen, elkaar te ondersteunen en te streven naar een betere toekomst.

Mijn persoonlijke ervaring is dat God ons niet uit het oog verliest en wat de toekomst betreft is Hij ons en Zijn Kerk weer tegemoetgekomen door een aantal gebeurtenissen die ons hoop en vreugde brachten, o.a. de WJD (Wereld Jongeren Dagen) die in augustus jongstleden in Lissabon, Portugal plaatsvonden. Hoe groot was dit teken van eenheid voor de wereld van miljoenen jongeren die zich bereid verklaarden om een ontmoeting te hebben met Jezus Christus; en ook het grote aantal jongens en meisjes die hierdoor diep in hun hart zijn geraakt en hun leven in dienst stelden voor God en Zijn Kerk. Het was ontroerend dit te mogen zien, een werk dat door God begonnen is en ook door Hemzelf voltooid wordt.

Ditzelfde hebben wij ook in ons bisdom Haarlem-Amsterdam meegemaakt. 4 priesterstudenten zijn op 18 nov. jl. tot diaken gewijd waarvan 2, van het Seminarie Redemptoris Mater. Deze twee zullen in mei komend jaar tot priester worden gewijd, de andere twee ontvingen de wijding tot het permanent diaconaat. Laten wij daarom onze harten in deze feestelijke tijd openen voor de warmte van volle genegenheid, de vreugde van het samenzijn en de kracht van ons geloof tegenover God en dankbaarheid uitstralen voor de grote wonderen die Hij doet. Kerstmis nodigt ons uit om niet alleen terug te blikken op het voorbije jaar, maar óók om vooruit te kijken met hoop en vertrouwen in een God die onze Vader is en die de mensheid in deze komende Kerst weer in de nederigheid van een kerstkind, tegemoet wil komen. Elk twinkelend lichtje, elke versiering, draagt een boodschap van vernieuwing en geloof voor een betere tijd.

Mogen wij de Genade van Kerstmis gebruiken als bron van inspiratie om elkaar lief te hebben, elkaar te begrijpen en elkaar onderweg te steunen voor een nieuwe geboorte voor onszelf in deze liefdevolle tijd van de geboorte van Christus. Laten wij koesteren wat werkelijk belangrijk is in het leven: de banden die wij delen; de vriendelijkheid die wij mogen tonen; de liefde die wij vanuit ons geloof mogen verspreiden en de steun die wij voor elkaar kunnen betekenen. Wij, de Stichting de Weg, zijn u zeer dankbaar voor uw gebed en financiële ondersteuning. Mochten wij dit jaar iets voor de priesteropleiding hebben kunnen betekenen, dan hebben we dit alles aan u te danken.

ln deze komende kerstperiode wens ik u en uw dierbaren een overvloed aan vreugde, een vleugje sereniteit en een hart vol hoop. Moge het licht van het Kerstkind onze paden in het Nieuwe Jaar weer verlichten en ons herinneren aan de kracht die schuilt in eenheid, mededogen en aan de eindeloze mogelijkheden van een nieuw begin.

Mede namens het bestuur van de Stichting de Weg wens ik u Zalig Kerstmis en een genadevol 2024.

Pastoor Carlos Fabril – voorzitter